Vapaus on suuri vankila

Pelle Miljoona OY:n 30-vuotiskiertueen kunniaksi nimesin tämän postauksen yhden heidän kornin biisin mukaisesti. Mutta se Pelle Miljoona OY:stä. Kun aloitin tämän blogin kirjoittamisen uudelleen reilut neljä vuotta sitten, yksi keskeisimmistä syistä kirjoittamiselle oli jäsentää omaa aikakauttamme. Tämä aikakausi on erilainen kuin monet aikaisemmat, koska ihminen on asetettu suurten valintojen eteen. Ja nämä valinnat ovat erittäin epämiellyttäviä. Meidän hyvinvoivien länsimaisten ihmisten koko elämän tapa on uhattuna (ja sietääkin olla).

En aio tässä käsitellä kaikkia mahdollisia ongelmia, vaan sukellan suoraan vapauden ongelmaan. Inspiraation tähän antoi vasta suomennettu Gilles Deleuzen teos Bergsonismi (Tutkijaliitto, 2018) ja erityisesti kääntäjän Eetu Virenin herskyvät jälkisanat. Seuraan osittain Vireniä, mutta kaikki tässä esitetyt ajatukset ovat allekirjoittaneen.

Me emme suurelta osin osaa elää vapaasti. Tämä johtuu meille syötetystä vapauden ideasta, joka itse asiassa ei käsittele vapautta laisinkaan. Yksinkertaistetusti vapaus monelle on sitä, että saamme tehdä valintoja. Ostosparatiisin ketsuppihyllyn edessä tunnemme vapautta, kun me saamme valita Heinzin ja Felixin merkkien väliltä. Jos meillä olisi enemmän rahaa, niin voisimme tehdä samanlaisia valintoja BMW:n ja Audin välillä. Vain taivas tuntuu olevan rajana, kun pätäkkää löytyy.

Valinnat, joiden eteen meidät asetetaan, ovat ongelmien ratkaisemista. Elämästä tulee helppoa ja miellyttävää valintoja tehden. Mutta vapaus ei ole ongelmien ratkaisemista, vaan ongelmien asettamista. Ketsuppihyllyn edessä voisimme pohtia kahden merkin valitsemisen sijaan: ”Mitä jos en ostaisikaan ketsuppia, vaan varastaisin sen? Mitä jos tekisinkin ketsuppini itse? Mihin tätä ketsuppia tarvitsen? Mitä jos alkaisinkin ruiskimaan ketsuppia toisten asiakkaiden päälle?” 

Tämä ketsuppiesimerkki on täysin triviaali ja ei sinänsä mitenkään merkittävä. Mutta meidän aikakaudella tämä binaarinen valintatilanne tulee erittäin keskeiseksi, kun me lähdemme pohtimaan sukupuolta. Transsukupuoliset asettavat meidän vanhakantaisen sukupuolikäsityksen ongelman eteen. ”Me emme asetu teidän kahden sukupuolen kahlitseman sukupuolikäsityksen vangitsemiksi? Me vaadimme meille kuuluvaa vapautta määritellä sukupuolemme itse.” Tähän tietenkin vanhakantaisen näkemyksen kannattajat vastaavat jo lastentarhasta opitulla fraasilla: ”Pojilla on pippeli ja tytöillä on pimppi.”

Suomenkielessä meillä on valitettavasti varsin alkeellinen sanasto sukupuolelle. Meillä ei kielessä ole erottelua biologisen ja kulttuurisen sukupuolen välillä. Englannissa tämä ero tulee ilmi termien ”sex” ja ”gender” välillä. Se ei tietenkään tee englanninkielisistä mitenkään enemmän enemmän transsukupuolisia ymmärtäviä, mutta kielessä tämä ero kuitenkin heillä on. Tästä syystä puhun sukupuolikäsityksestä alleviivatakseni asian mentaalista ja käsitteellistä luonnetta biologisen sijaan.

Binaarinen sukupuolikäsitys on yksi orjuuttamisen muoto. Siinä meidät asetetaan ennalta-asetettujen kysymysten ja ongelmien äärelle. Meidät laitetaan valitsemaan ennalta määrättyjen vaihtoehtojen väliltä. Kysymyksen ja ongelman kyseenalaistaminen tulkitaan kurittomuudeksi. Tämä meille opetetaan erittäin tehokkaasti koulussa. Elämä on kuin jatkuvaa matematiikan koetta, jossa on ainoastaan yksi oikea vastaus opettajan asettamaan ongelmaan. Vapautta olisi tehdä koepaperista liidokki ja mennä lennättämään sitä ulos auringonpaisteeseen.

”Mutta eihän siitä mitään tulisi. Miten lapset oppisivat matematiikkaa, jos he vain lennättelisivät paperiliidokkeja ulkoilmassa?” Näin vastattaisiin vapauden asettamaan ongelmaan. Ja tässä me saavummekin aikakautemme keskeisimpään vallankäyttöön – ymmärtämisestä kieltäytymiseen. Tähän me törmäämme päivittäin. Transsukupuoliset ovat vaatimuksissaan mahdottomia, käsittämättömiä ja järkeä vailla. Ja sitähän todellinen ongelmien asettaminen on. Se haasta meidän käsitykset. Tekee mahdottomasta akuutin asian. Solmii arkijärjen umpisolmuun.

Ymmärtämisestä kieltäytyminen näkyy juuri tällä hetkellä maailmanpolitiikassa. Donald Trump ei suostu uskomaan oman hallintonsa tekemää selvitystä luonnontilan ja talouden välisestä yhteydestä. Ja tämä siitä syystä, että se haittaisi hänen omaa bisnestä. Mitä varakkaammasta henkilöstä on kyse, sitä enemmän voi olla ymmärtämättä. Luonnolla on sellainen valitettava ominaisuus, että se ei suuremmin välitä meidän mentaalisista tapahtumista. Ajatuksella ei voi luontoa muuttaa. Valitettavan moni ei tätä tosiasiaa ole oppinut.

Olen ottanut tässä esimerkiksi transsukupuolisuuden, mutta me törmäämme tähän samaan ilmiöön puhuttaessa naisten asemasta, kasvisruoasta ja ympäristökysymyksistä (ja monen muunkin asian yhteydessä, mutta ei mennä liiallisuuksiin… vielä). Näihin kaikkiin liittyy meidän länsimaisen elämäntavan kyseenalaistaminen. Ja tämän elämäntavan keskiössä on talous. Antiikin kreikkalaisten mukaan talous on luonnonvarojen käsittelemisen taitoa. Kun me katsomme luonnontilaa, niin on ilmiselvää ettemme ole onnistuneet käsittelemään luonnonvaroja. 

Kun näin me asiaa ajattelemme, monet ongelmat näyttäytyvät ilmiselviltä. Mutta kun meidän pitäisi alkaa tekemään asioille jotain, niin näyttämölle astuu ymmärtämisestä kieltäytyminen™. Kyseenalaistaa meidän vapautemme lentää ulkomaille johtaa usein närkästymiseen… koska matkustaminenhan on ihmisoikeus ja se rikastuttaa elämää. Tätä vapautta meillä Suomessa tuetaan verovaroin. Kun yksi suomalainen lentää Thaimaahan aurinkoa ihailemaan keskellä synkintä vuoden aikaa, niin hänen matkustusta tuetaan 500 eurolla. Tässä ei sinänsä ole mitään väärää, mutta matkustamisen ihanuus ei poista sitä hiilidioksiidin määrää, jonka se ilmakehää saastuttamaan aiheuttaa. Se on saastuttamista. Se on myös valitettavan kallis hinta lyhyestä lystistä auringossa.

Kuten jo totesin, niin näennäisvapautemme tekee meidän elämästä helppoa ja miellyttävää. Mutta mitä jos elämän tarkoitus olisikin tehdä elämästä mahdollisimman vaikeaa? ”Täysin mahdoton, käsittämätön ja järjetön ajatus.” Kuuluisi monen vastaus tähän radikaaliin ajatukseen. Mutta sitä todellinen vapaus on. Se on ongelmien asettamista, ei niiden ratkaisemista. Meidän helppo ja miellyttävä elämäntapamme on vienyt meidät umpikujaan. Me olemme kadottaneet vaikeuden elämästä. Kommunikaatioyhteiskunta elää selkeästi ja kirkkaasti esitetyistä ajatuksista, jotka ovat helppoja ymmärtää ja omaksua. Vaikeita lauseita ja ajatuksia esittävä filosofia aiheuttaa meissä sietämätöntä turhautumista. Tl;dr (too long; didn’t read) voitaisiin julistaa meidän aikakautemme nimeksi. Meillä ei ole aikaa syventyä vaikeuksiin, koska meillä on kiire tulla entistä tyhmemmiksi.

Tämän kirjoituksen lopuksi olen kerännyt Jannen vapauden teesit, joita seuraamalla voimme saavuttaa todellisen vapauden. Niiden tehtävänä on tehdä elämästä vaikeampaa. Mutta ne ohjaavat elämäsi kohti vapautta, joka ei ole suuri vankila.

Jannen vapauden teesit 

Hanki muistivihko

Lopeta muistiinpanojen tekeminen digitaalisessa muodossa. Kirjaa ajatuksesi vihkoon kynällä. Kanna muistivihkoa mukanasi kaikkialle. Ennen kaikkea ota se esille tanssiravintolassa, keikalla tai diskossa. Tee merkintöjä kaikesta ja kaikkialla. Jos vihkosi katoaa, niin ei mitään hätäää. Osta uusi ja älä houlehdi etteivät merkintäsi ole tallessa jossain pilvipalvelussa. Ne ovat jo varmassa tallessa korviesi välissä.

Osta kallis kynä 

Jos käyttämäsi kynä on halvempi kuin kännykkäsi, niin olet tehnyt kaiken väärin. Osta kännykkääsi kalliimpi kynä. Mitä hienompi kännykkä taskussasi asuu, sitä arvokkaamman kynän sinä tarvitset. Ota kynä mukaan minne menetkin useammin kuin kännykkäsi. 

Aloita projekti

Muistatko vielä ajan, jolloin ihmisillä oli harrastuksia? Siis sellaisia harrastuksia, joita tehtiin vain tekemisen ilosta. Lenkkeilyä voi harrastaa ilman päämäärää osallistua maratoonille. Päämäärät sokaisevat meidät ja kadotamme nautinnon. Ala maalaamaan tauluja, mutta älä edes ajattele kenenkään näkevän niitä… koskaan. Maalaa maalaus ja kun se on valmis maalaa sen päälle valkoista maalia. Kirjoita muistivihkoosi runoja ja kun se on täynnä niitä, polta vihko. Nauti tekemisestä. Älä pilaa sitä päämäärillä. 

Ajattele monimutkaisesti

Unohda selkeät ja kirkkaat ajatukset. Ajattele asioista monimutkaisesti. Tee kaikesta mahdollisimman vaikeasti tajuttavaa. Mitä vaikeammin ajattelet, sitä suuremmalla todennäköisyydellä toiset eivät ymmärrä sinua tai ymmärtävät väärin. Juhli väärinymmärtämistä. Järjestä ystäviesi kanssa illanistujaisia, jossa tarkoitus ei ole löytää yhteisymmärrystä, vaan kadottaa ymmärrys kokonaan. Pistäkää ajatuksenne umpisolmuun. Puhukaa toistenne ohi. Kenenkään ei ole tarkoitus voittaa argumenttia, koska mitään argumentaatiota ei tapahdu. Riidelkää, mutta älkää pahoittako mieltänne. On tarkoitus olla epäselvä. Jos joku ymmärtää kaiken, niin hänen on poistuttava bileistä.

Luo itsellesi oma sukupuoli

Sukupuolta ei saada, se luodaan. Luo itsellesi oma sukupuoli. Elä kokeellisesti sukupuolessasi. Jos tuntuu siltä, niin vaihda sukupuoltasi. Opettele seksi uudestaan uudessa sukupuolessasi. Rohkaise muitakin samaan, mutta älä pakota. Ei tämä mitään käännyttämistä ole. On tarkoitus lisätä luovuutta, ei kahlita sitä.

Näe komeita unia

Lepo on tärkeämpää kuin toiminta. Maailmassa on aivan liikaa sähläystä. Sanoudu siitä irti ja paina pääsi tyynyä vasten. Nuku hyvin. Se ei ole kaikille helppoa. Opettele hyvä unihygienia. Hanki itsellesi hyvä sänky. Suhtaudu kaikkeen unta häiritsevään aggressiivisesti. Uni on ihmisoikeus ja sen häiritseminen on rikos ihmisyyttä vastaan. Muista tämä myös omassa tekemisessäsi. Vain pienet lapset ovat tästä synnistä vapaita, sillä he eivät vielä tiedä mitä ihmisyys on. 

Lue enemmän

On aivan sama kuinka paljon jo luet, lue enemmän. Lukeminen tekee hyvää sinulle ja läheisillesi. Jos käytät kalenteria, niin raivaa sen avulla itsellesi mahdollisimman paljon aikaa lukemiselle. Hävitä kaikki lukemista häiritsevät asiat kotoasi. Et tarvitse televisiota. Sosiaalisessa mediassa vietetty aika on aina ajan tuhlaamista (tästä maksiimista ei ole poikkeusta). 

Lue parempaa

On aivan sama, mitä kirjallisuutta luet. Voit aina lukea parempaa kirjallisuutta. Lue mahdollisimman monimutkaista kirjallisuutta. Aloita helposta ja etene kohti vaikeampia teoksia. Mitä kokeellisempaa kirjallisuus on, sitä vapaammaksi se tekee sinut. Hegel ja Heidegger ovat hyviä vaihtoehtoja kun pitää löytää vaikeaa kirjallisuutta. Unohda Dan Brown ja Stephen King. Sukella syvemmälle monimutkaisen kielen syvyyksiin. Älä tyydy helppoon. Helppo viihde on aivoillesi haitallisempaa kuin hapen puute tai syöpä.

Tunne kipua

Pidä kipua lahjana. Se intensifioi elämää ja tekee elämästä elämisen arvoista. Sairaus on terveyden oppitunti aina siihen pisteeseen, kun se ei muserra allensa. Jos vain on mahdollista, niin lopeta särkylääkkeiden syöminen. Epämiellyttävä tekee miellyttävästä miellyttävämpää. Epämiellyttävän sietokykyä tulee harjoittaa antaumuksella. Mutta tässä pätee sama kuin humaltumisessa, liika on liikaa. Sairaus ei opeta meille mitään, jos me emme siitä koskaan parane. Muista, että elämä on kaikesta huolimatta muutakin kuin hengissä selviytymistä. Pitkä elämä vankeudessa on ainostaan pitkästä tuomiosta kärsimistä. Synnyitkö sitä varten?

Tee matkoja intensiteeteissä

Aina ei tarvitse lähteä ollakseen matkalla. Parhaat matkat tehdään nojatuolissa istuen. Opettele heittäytymään virran vietäväksi. Se ei tapahdu helposti, mutta seikkailut korvien välissä ovat huomattavasti intensiivisempiä kuin niiden ulkopuolella. Ennen kaikkea solmi suhteesi uudestaan mielikuvitusystävääsi. Hän on ollut liian pitkää yksin sisälläsi. Siellä hän on edelleen. Hän ei ole poistunut minnekään, mutta sinä olet hänet hylännyt.

Ymmärrä nykytaidetta

Tämä ei ole vain kysymys nykytaiteesta, vaan taiteesta ylipäätänsä. Jotta voisit ymmärtää nykytaidetta, on ymmärrettävä koko taiteen historia. Nykytaiteen ymmärtäminen on taidehistorian opiskelemista. Sinun ei tarvitse pitää taiteesta ymmärtääksesi sitä. Mutta ymmärtäminen kehittää sinun makuasi ja se on ollut kehittymätön jo liian kauan. Olenko mielestäsi väärässä? – Katso ympärillesi. Näetkö kovinkaan hyvää makua ympärilläsi? Aivan niin. Jopa sinä olet syyllinen yleiseen mauttomuuteen. Kysymys mausta ei ole henkilökohtainen, vaan se on kollektiivinen. Kehittämällä omaa makuasi kehität ympäristöäsi. 

Näin me olemme päässeet todellisen vapauden keskiöön. Ole vaikea. Ajattele monimutkaisesti. Tee elämästäsi epämukavampaa. Näin olet vapaampi. Olenko tosissani tämän kaiken kanssa? – Mitäs luulet…

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.