Pitkittynyt 15 minuuttia

Jatkan hieman edellistä teemaa.

In the future everyone will be world-famous for 15 minutes.

Yllä oleva lainaus Andy Warholilta on jo klisee. Vuonna 1968 Tukholman näyttelyn esitettä kirjoittaessaan Warhol tuskin uskalsi edes unelmoida niistä teknologisista välineistä, jotka meillä on tänään käytettävissä. Kännykästä kameroineen ja applikaatioineen on tullut todellinen ikkuna maailmaan.

YouTuben, Snapchatin ja Instagramin kaltaiset palvelut ovat luoneet uuden julkkisten sukupolven. Näillä uusilla julkkiksilla on yleensä hyvin vähän tekemistä vanhojen julkkisten ”ammattitaidon” kanssa. He eivät ole näyttelijöitä, laulajia tai malleja, vaan median haltuunottajia. Samaa haltuunottoa vanhatkin julkkikset harjoittivat, mutta sitä ennen he olivat tehneet jotain. Uuden ajan julkkis saavuttaa julkisuuden ennen kuin hän ryhtyy levyttäväksi artistiksi. Tästä käy hyvänä esimerkkinä Suomen Saara/Smoukahontas.

Ja tätä ei tule ottaa vanhan koulukunnan jäärän kritiikkinä. On mahtavaa huomata, että nykyiset mediailmiöt pystyvät haastamaan näinkin vapaamielisen ajattelun. Nämä uudet julkkikset eivät kuitenkaan syntyneet tyhjästä. MTV-sukupolvi (siis se Music Television) muistaa Real World sarjan, jota voidaan kutsua nykyaikaisen reality-television alkupisteeksi. Tavallisista mattimeikäläisistä tehtiin televisiotähtiä.

Real World oli kuitenkin täysin käsikirjoitettua ”tosi-TV:tä”, jossa todellisuus jäi dramatisoinnin taakse. Siitä huolimatta sillä oli selkeä sanoma katsojilleen; tekin voitte olla televisiosarjan tähden arvoisia. Populaarikulttuuri oli saavuttanut pisteen, jossa se läpileikkasi koko kansan ja jokainen omasi tarpeeksi kulttuurista pääomaa ollakseen tähti. Väitän, että grungen läpimurto Real Worldin kanssa ei ollut sattumaa. Samaan aikaan, kun tavallisesta kansasta alkoi tulla tähtiainesta, alkoi tähtien ”normalisoituminen”. Michael Jacksonin tai Madonnan tapaiset yli-ihmiset menettivät merkityksensä… Rockin suurin tähti Axl Rose nähtiin lähinnä vitsinä.

Tähtikultin arkipäiväistyminen oli samalla lähtölaskenta uuteen mediakulttuuriin. Internetin yleistyminen (about) vuodesta 1993 tuli kuin tilauksesta. Omaan tähtiainekseensa uskova massa sai käsiinsä kanavan. Heidän ei enää tarvinnut turvautua vanhoihin instituutioihin saadakseen ”hengentuotoksensa” maailman nähtäväksi (tai ainakin aluksi voitiin puhua ”luettavaksi”, koska visuaalinen sisältö alkoi saada tilaa, kun laajakaistayhteydet alkoivat lisääntymään 90-luvun viimeisinä vuosina).

mosaic_6beta-4e90709-intro

Kun pikakelaa muistoista tähän päivään, niin ymmärtää, että kaikki tämä on ollut hyvin johdonmukaista kehitystä. Perinteinen viihdeteollisuus on aluksi toivottanut tervetulleeksi uuden ”reality-julkisuuden”. Kun massat ovat täynnä potentiaalisia tähtiä, niin niiden tuottamiseen ei tarvittu enää panostaa entiseen malliin. Valitettavasti tähteyden arkipäiväistymisen myötä saapunut median arkipäiväistyminen yllätti viihdeteollisuuden kohtalokkaasti. Levyteollisuuden kuolinisku lyötiin kun Napster aloitti toimintansa. Elokuvateollisuus joutuu tukeutumaan vanhoihin konsepteihin saadakseen aikaiseksi ”uusia” menestyksiä. Omituisesti televisio näyttää porskuttavan muuttuneessa mediakentässä uskomattoman hyvin.

Tällä muutoksella on ollut hintansa ja sen hinta maksetaan sisällön tasolla. Kun seuraa YouTube- tai Snapchat-julkkisten tuottamaan sisältöä kriittisin silmin, niin niiden katsojamäärät eivät voi vastata sisällön laatua. Esimerkiksi Twitchin suosituimpienkin kanavien sisältö on täysin amatöörimäistä kohellusta. Onko uusi viihdettä kuluttava sukupolvi niin vieraantunut ammattimaisesti toteutetusta viihteestä, että ala-arvoinenkin sisältö riittää?

Tässä päästään pääväitteeseeni; uusi teknologia on sumentanut meidät. Olemme kuin rakastunut nuorukainen, joka ei kykene näkemään rakkautensa kohteessa mitään vikaa. Olemme uuden teknologian hurmaamia (edelleen) ja itse asiassa me emme kuluta sisältöä, vaan itse teknologiaa. On ihmeellistä kuinka meidän käsien ulottuvilla on tämä kaikki. Sisältö on toisarvoista, koska uuden teknologian kokemus huumaa meidät. Me emme seuraa ”uusmedia-julkkiksia” heidän sisältönsä takia, vaan koska he yksinkertaisesti ovat olemassa. Me ihailemme heidän kauttansa uusia mahdollisuuksia, jotka teknologia on mahdollistanut meille.

Mutta en ennusta uusien julkkisten kuolemaa. Heillä tulee olemaan merkittävä rooli uuden teknologian kuluttamisen historiassa. Se, että PewDiePien YouTube kanavan videoita on katsottu 10 miljardia kertaa ja hän ansaitsee 12 miljoonaa euroa vuodessa videoillaan, on ansaittua ja oikein. Siitäkin huolimatta nykyinen teknologia etsii edelleen muotoaan. Esimerkiksi puhelimen ”killer-palveluksi” povattiin 1800-luvun loppupuolella ”teatteripuhelinta”, jonka avulla olisi voinut kuunnella teatteriesityksiä puhelimella. Liikkuva kuva ehti käydä useita kokeiluja läpi ennen kuin montaasi kehitettiin ja syntyi elokuva taide- ja teollisuusmuotona, kuten me sen nykyään tunnemme. Näytelmien kuvaaminen yhdellä staattisella kameralla ei synnyttänyt katsojissa samaa tuntemusta kuin oikeassa teatterissa.

Uuden teknologian kohdalla me olemme käymässä samanlaisia kokeiluja läpi. Jotkut näistä kokeiluista jäävät elämään ja osa kuolee pois. Mutta en ole sellainen oraakkeli, joka osaa sanoa, mikä tulee jäämään ja mikä kuolemaan. Samoin teknologia tulee kehittymään ja tuo mukanaan uusia ilmiöitä. Elokuvien siirtyminen mykkäelokuvista äänielokuviin teki ensimmäisistä elokuvatähdistä työttömiä. Paras esimerkki on Rudolph Valentino, jonka voimakas maskuliininen imago ei siirtynyt äänielokuviin, koska hänen piipittävä äänensä mursi aikaisemman maskuliinisen ”latino-rakastajan” kuvan.

Andy Warholin viidentoista minuutin julkisuus näyttää pitkittyneen huomattavasti. Meillä on käsillä huumaava ja hurmaava teknologia, jonka mullistavuus tulee avautumaan meille vasta vuosikymmenien jälkeen. Siitäkin huolimatta peräänkuulutan vanhan viihdeteollisuuden perään, koska tällä hetkellä uudet kanavat ovat täynnä täysin turhaa ja ammattitaidotonta sisältöä. En kutsu näiden sisältöjen tuottajia ammattitaidottomiksi; sanon vain, että heidän ammattitaitonsa on muualla kuin sisällön tuotannossa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s