2000-luvun viihde osa 2: Toisto

Elokuvassa Groundhog Day (1993) Bill Murray näyttelee kyynistä television sääennustajaa, joka joutuu omituiseen aikapoimuun eläen yhden ja saman päivän kerta toisensa jälkeen uudestaan. Lukemattomia kertoja saman päivän elänyt päähenkilö tuntee päivän ja paikkakunnan kaikki tapahtumat ulkoa. Lopulta hän onnistuu tehtävässään (löytää rakkauden) ja pääsee ulos aikapoimusta.

Groundhog Dayn kuvaama tilanne kuvaa hienosti digitaalisen kulttuurin keskellä elävän ihmisen kokemusta. Kuten jo edellisessä kirjoituksessa mainitsin, niin voimme kutsua tätä ihmistä pelaajaksi. Digitaalisten pelien pelaaja juuttuu hyvin usein tasolle, jonka hän joutuu käymään useita kertoja uudestaan ja uudestaan ennen kuin hän löytää oikean ratkaisun päästäkseen seuraavalle. Ja tämä toiston ja toistettavuuden kokemus on toinen 2000-luvun viihteen keskeinen ominaisuus.

Digitaalisen median kohdalla puhutaan virheellisesti kopioista. Meitä kielletään tekemästä laittomia kopioita ja levittämästä niitä, mutta fyysisten tallenteiden merkityksen vähetessä meidän tulisi puhua toistosta. Digitaalisen ”kopion” erottaminen alkuperäisestä on tullut mahdottomaksi. Ne ovat yksi ja sama. On siis kyse toistosta. Mutta tämä toisto leimaa myös median tuottamaa kokemusta meissä ja sillä on omat seurauksensa.

Crash and burn

Pelaajasukupolvesta on kasvanut uudenlainen työväestö. He eivät pelkää epäonnistumista. Kun vanhemmille sukupolville esimerkiksi konkurssi tai avioero merkitsi häpeää ja elämän romahdusta, niin pelaajat aloittavat kaiken alusta. He ovat oppineet läksyn, jonka mukaan yhtä onnistunutta suoritusta edeltävät lukuisat epäonnistumiset.

Valitettavasti yhteiskuntamme ja taloutemme infrastruktuurit eivät ole ehtineet mukautumaan tähän nuorten työläisten asenne- ja toimintamuutokseen. Startup-skene on rakentunut tuhansille epäonnistumiselle, mutta kykeneekö ne muutamat onnistuneet nostamaan kokonaiskuvan voitolliseksi tai positiiviseksi? Huolettoman toiston kasvatit jättävät jälkeensä paljon tuhoa. Suomessa epärealistiselle ansaintalogiikalle perustuva pelitalo voi polttaa 20 miljoonaa euroa riskipääomaa, mutta se ei ota mitään vastuuta niistä toimenpiteistä, jotka sijoittajat tekevät kotiuttaakseen voittonsa jostain muualta. Ei. He tekevät omasta elostelustaan ja törttöilystään elokuvan… koska he ovat mielestään sankareita.

Kaikki digitaalisen kulttuurin tuomista muutoksista eivät ole ongelmattomia ja osa jopa suoranaisesti epämiellyttäviä. Digitaalisen median toistettavuuden helppouden ensimmäinen uhri oli perinteinen levyteollisuus. Nykyään olemme tilanteessa, jossa yhä harvemman artistin on kannattavaa levyttää mitään, vaan kiertää esittämässä vanhaa materiaalia nostalgian voimalla. Tämä on pidentänyt huomattavasti rockkareiden uraa, mutta samalla uusien artistien on entistä vaikeampi päästä pienten klubien lavoilta isoille areenoille.

Make sense… Thankyou Helsinki. Xx

A post shared by Florence Welch (@florence) on

 

Tämä ei välttämättä ole musiikillisesti huono asia, mutta yhä harvempi ansaitsee elantonsa pelkästään musiikkia tekemällä. Multimediaa ja markkinointia tehdään sitäkin enemmän. Tämän vuoden Flow-festivaalin yksi pääesiintyjistä Florence + The Machine on hyvä esimerkki siitä kuinka nykyajan artistit eivät ole ainoastaan levyttäviä artisteja; he ovat mediataiteilijoita, jotka käyttävät hyväkseen Instragramia ja Twitteriä luodakseen levyjen lisäksi kokonaistaideteostaan. Kuka enää tarvitsee musiikkilehdistöä tai televisiota, kun kaiken voi hoitaa itse omilla ehdoillaan…

Ja uuteen nousuun

Pelaajasukupolvi harvemmin jaksaa opetella soittamaan analogisia soittimia. Ja miksi heidän pitäisikään? Loopeilla ja sampleilla kykenee tekemään musiikkia ilman, että tarvitsee hallita soitinta. Kaikki on aina toistettavissa uudelleen. Soittotapahtuman ainutkertaisuus on menneisyyttä. Kontrolleri voi muistuttaa ulkoisesti vanhaa keyboardia, mutta lopulliseen muotoon soitto hiotaan sekvensserillä hiirtä siirtelemällä ja klikkaamalla. Jos sen verran osaa musiikin teoriaa, niin kontrollerin koskettimet voidaan aina ohjata soittamaan juuri oikeaa moodia tarvittavaan kohtaan. Ei tule vääriä nuotteja soinnun päällä edes vahingossa.

Ja pois se minusta, että pitäisin tätä kehitystä huonona. Ei se ole parempaakaan. Se on vain erilaista kuin aikaisemmin. Uskoisin Jimi Hendrixin tänä päivänä käyttävän juuri tietokoneita musiikin tekemiseen. Livetapahtumakaan ei ole enää sama kuin muutama vuosikymmen sitten. U2:n the Edge ilmoittaa pedaalilla looppeja käsittelevälle teknikolle, että hän soittaa tietyn tahtimäärän pidemmän soolon kyseisenä iltana ja looppi toistuu halutun määrän pidempään tuona kyseisenä iltana.

Ymmärtämätön luulisi jatkuvaan alusta alkamiseen tottuneen pelaajan etsivän jatkuvaa varmuutta. Mutta näin ei ole. ”Aina voi feilata” -asenne hyväksyy elämässä epävarmuuden ja epäonnistumisen. Mikään elämässä ei ole niin suurta, että siitä kannattaisi lannistua. Aina voi aloittaa alusta. Ja lopussa tulee eteen se kerta, jonka jälkeen ei voi enää aloittaa uudestaan. Tuon hetken tuolla puolen harmitus uudelleen aloittamisen missaamisesta ei suuremmin enää meitä vaivaa. Keskeisintä on tekniset taidot ja teorian hallinnointi. Käytäntöä ei tule väheksyä, mutta sen asemaa ei myöskään tule yliarvioida.

Toisto digitaalisessa mediassa opettaa meille tehokkaasti sen, minkä moni valmentaja pyrkii takomaan nuoriin urheilijoihin kerta toisensa jälkeen – lukuisat epäonnistumiset ovat polku onnistuneeseen suoritukseen. Pyllähtäminen maahan ei ole häpeä, vaan edellytys. Digitaalisessa ympäristössä niitä vaatteita ei tarvitse pestä liasta, mutta yhtä monta yrityskertaa taidokas onnistuminen edellyttää. Osaamista on myös digitaalinen osaaminen ja se saavutetaan toiston kautta.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s